Projecten
Ik ben bezig met het plaatsen van diverse meetinstrumenten. Hier komen de ontwikkelingen te staan.
Als eerste heb ik een keus gemaakt welke meetinstrumenten ik noodzakelijk vond.
Het zijn geworden; de UGT meter, de Olietemperatuur meter en de turbodrukmeter.
De UGT-meter
De UGT-meter heb ik gekozen omdat deze de uitlaatgas temperatuur weergeeft.
Als de UGT te hoog wordt door te lange zware belasting of te veel inspuiting,
kan ik tijdig ingrijpen voordat ik de turbo opblaas of de zuigers verbrand.
Aangezien de wagen een caravan moet trekken (1300kg) is het plezierig,
dan wel noodzakelijk, om de powerbox continue ingeschakeld te hebben.
De olie-temperatuur-meter
De olietemperatuur meter heb ik gekozen omdat bij een te hoge olie temperatuur,
de olie dun vloeibaar wordt.
Hierdoor komt er olie in de verbrandingskamers terecht en zal de motor meer olie nemen.
Ook kan ik op deze manier zien de de olie die de turbo koelt niet te warm is bij langdurige belasting.
De turbodruk-meter.
De turbodrukmeter heb ik gekozen omdat ik nog steed niet weet wat de
piekdrukken zijn die de turbo levert door de turbodrukverhogings diode.
Op deze manier kan ik vast stellen of de turbo niet te veel overbelast wordt.
Hieronder alle drie op een rij incl. verlichting.
Het Dubbel-Din inbouwframe.
De onderdelen die je nodig bent zijn:
houder-frame: 3B0 858 757 (bovenste op de foto)
voorzet-frame (zwart): 3B0 858 069 AT 2AQ
voorzet-fram HVAC (zwart): 1J0 819 157 C 01C
beugel: 3B1 857 056 A
De meterjes in het frame
Er zijn diverse ombouw beschrijvingen te vinden op het internet.
Ik heb twee sites uit gezocht waar het ombouwproces het beste op wordt weergegeven.
De derde is van iemand die alleen foto's heeft gemaakt.
Deze zijn: passatplus.de en passat3b.de en deze.
Om de meters aan te kunnen sluiten heb ik besloten de EGR geheel te verwijderen.
Hierdoor kan ik op de uitlaatgas inlaat van de EGR de UGT-sensor plaatsten en op de EGR uitgang de turbodruk aansluiting.
De olietemperatuu-sensor moet in het oliefilterhuis geplaatst worden.
Hieronder staan de blindplaatjes met bij behorende pakkingen incl. aansluitingen voor de meters.
Aan de onderkant zijn de blindplaatjes gevlakt om en 100% aansluiting te garanderen.
Nu een weekje verder heb ik de meters gemonteerd.
Het was nog een hele klus om alles zo te krijgen zoals ik het wil!
Rustig en secuur werken is noodzakelijk!
Hieronder de resultaten.
Om dit alles te laten werken zijn de volgende aanpassingen aan de auto gemaakt.
Hierboven zie je de aansluiting voor de turbodruk-meter.
Omdat de EGR volledig verwijderd is, is deze aansluiting mogelijk gemaakt.
Hierboven zie je de afdichting van de aansturing van de EGR-klep.
De klep werkt d.m.v. een vacuum aansturing.
Door in het slangetje een boutje te draaien en te zekeren met een tie-rap is de afdichting voltooid.
Hierboven zie je de andere aansluiting van de EGR.
Hierin is de temperatuursensor van de UGT-meter geplaatst.
In het oliefilterhuis is de olietemperatuursensor geplaatst.
Ik heb deze verbinding goed sluitend gekregen dmv Loctite 542.
Aangezien ik toch bezich was, heb ik ook direct chromen overzetplaatjes op de deurhendels geplaatst.
Al met al een hele klus, maar het is de moeite wel waard!
Nu kan ik alle belangrijke functies in de gaten houden als ik het maximale van de motor vraag.
Op naar het volgende project......................