De Power-box

Hieronder zie je mijn zelf gemaakte powerbox gemonteerd.

Deze is op basis van het hier onderstaande schema gemaakt. De powerbox is voor VP (verdelerpomp) motoren.

Er staat veel zelfbouwinformatie op de site van Luc.

Dit is het stroomkringschema wat ik aangehouden heb. De onderdelen lijst kun je vinden op de site van MSelectronics.

Het linkerdeel is de inschakelvertraging, hierdoor krijgt de ECU geen foutsignaal van een afwijkende inspuitwaarde.

Met een 12V dubbelcontact-relais K1 komen beide modís tegelijkertijd in actie.

 

Rechtsboven zie je de turbodrukverhoging modificatie.

Deze nept de ECU ook en maakt van 998mbar -> 785mbar gemeten luchtdruk. Een verschil van 213mbar.

De ECU regelt de luchtdruk van de turbo volgens het boekje af, maar ligt dus in werkelijkheid 213mbar hoger.

Normaal krijg je 1950mbar van de turbo, maar nu 2163mbar.

Door de extra ingespoten diesel en de extra luchtdruk om deze goed te verbranden krijg je nog meer vermogen!!

Even draadje van pin 4 doorknippen en doorlussen via het relais.(zie de foto's hieronder)

 

Rechtsonder brandstof inspuitverhoging. Deze wordt tussen pen 2 en 3 van de pompstekker geplaatst.

De pompaansluiting is een 8- of een 10-polige stekker. Dit hangt af van het type motor. Mijn AHU heeft een 8-polige stekker.

Ik heb een totale weerstandswaarde van 160 ohm gemeten tussen A en B.

Weinig roet uitstoot tijdens het optrekken. Dit komt natuurlijk door de turbodrukverhoging.

Op de foto hieronder staat hoe je het schema aansluit op de brandstofpomp stekkers.

 

Wil je alleen de turbodruk verhogen bv. in samenwerking met grotere verstuivers gebruik dan het onderstaande schema.

Alleen de druk verhogen zonder extra brandstof toevoeging heeft geen enkele zin.

De print kun je zo maken.

Het maken van de pompstekkers kun je vinden onder de link MSmax-powerbox.

 

 

Hierboven zie je de turbodrukopnemer. De draad op pen 4 is doorgeknipt en doorgelust met de diode in de powerbox.

 

 

Hier zit de aansluiting van de stekkers. Dit is je om je een idee te geven.

Je vindt de stekker door vanaf de brandstofpomp de zwarte kabel te volgen.

Hier plaats je de stekkers van de powerbox tussen.

 

Ik heb het vermogen van mijn auto laten meten. Helaas stond de pomptiming toen nog niet goed.

De weerstandswaarde was op dat moment ingesteld 170ohm.

Toen toch nog 115 Pk @ 265 Nm!!

 

De pomp staat nu 'op tijd' en de weerstand van de powerbox staat op 160 ohm.

Hierdoor is de motor weer iets pittiger geworden.

Waarschijnlijk nu 120 Pk @ 280 Nm !!

Zodra ik bij een meeting weer de kans krijg, gaat hij op de bank.

 

 

13 augustus 2005. Bij Erik Botman in Hoorn kwamen die dag de roetdampen uit de garage walmen.

Hieronder staan de resultaten van de meting.

 

 

 

Mooi breed vermogens-beeld. Het vermogen neemt het bijna naadloos over van het koppel.

 

 

 

Disclaimer:

Alle risico's zijn voor je eigen rekening. Weet je niet waar je aan begint, doe het dan niet!