Pomp-timing

 

Het inspuitmoment is zeer belangrijk. Zeker als je een powerbox gaat gebruiken.

De box zal de inspuitduur verlengen waardoor er meer diesel in de verbrandingskamer komt.

Met VAG-com kun je de pomptiming van je TDI meten.

Het is de bedoeling dat je het inspuitmoment vervroegt, maar intussen ook binnen de specificatie blijft.

 

De pomptiming kun je niet elektronisch veranderen. Dit zal je mechanisch moeten doen.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen omdat er verschillende typen TDI motoren zijn.

In mijn geval moet de brandstofpomp ten opzichte van de poelie-as gedraaid worden.

 

Meet altijd eerst je pomp-timing met VAG-com en schrijf de waarden op!!

 

 

De pomp zit met 4 bouten vast (allen sleutel 13). Drie zitten aan de poelie-zijde en 1 aan de achterkant van de pomp.

Aan de poelie-zijde is er 1 bout waar je makkelijk bij kunt (nr.1).

 

 

De 2 resterende bereik je door, door de poelie heen (via de gaten in de poelie) de moeren los te draaien.

Om de gaten van de poelie 'in lijn' te krijgen met de moeren, kun je de auto in de 4e versnelling zetten.

Door nu de auto een beetje aan te duwen zal de poelie draaien en kun je de gaten voor de moeren draaien.

Draai de moeren maar 2 slagen los. Dat is genoeg!! Draai daarna de achterste bout los.

Deze is lastig te bereiken, maar moet ook los worden gedraaid!!

 

 

Laptop bij de hand en meten.

 

Afstellen gaat als volgt:

 

Start de motor en ga in VAG-com naar: engine - measurementblocks. 

Start alleen groep 00 en klik op basic settings. Klik nu op TDI timing.

Er komt een grafiek in beeld met 3 lijnen.

Zet de pompinspuiting op de groene lijn door de pomp te kantelen. Iets erboven of eronder mag ook.

Vervroegen is tegen de klok in kantelen (naar de motor toe), vertragen is met de klok mee kantelen.

De kantelrichting is natuurlijk afhankelijk hoe de pomp ingesteld was door de fabriek (meestal te laat).

 

Toen ik de motor had gestart om de pomp af te stellen, was de gele-lijn helemaal van het scherm verdwenen.

Paniek!! Waar was mijn gele lijn!!

De timing stond nu veel te laat. Op het scherm stond -> timing=25.

Door naar de motor toe te draaien kreeg ik mijn gele-lijn weer inzicht.

De timing schommelt nu tussen de 63 en 68.

 

Bij mijn broer zijn Golf 3 motor-type 1z schoot de timing naar veel te vroeg (timing=225).

Deze moest dus van de motor af gekanteld worden om op een timing van 70-75 te eindigen.

 

NOG EVEN DIT!!

Ook kwam, tijdens het afregelen, zijn distributieriem iets te los te zitten en duwden we te hard tegen de pomp.

Hierdoor schoot de riem een tand over de poelie en was de motor helemaal ontregeld.

PROBLEEM!! Een bevriende garage heeft toen de motor opnieuw moeten afstellen.

Er is geen schade ontstaan (desondanks er nog 2 weken mee door is gereden!!)

Het op tijd zetten heeft dus ook risico's.

 

 

 

Zo was mijn timing voor de correctie. Iets te laat.

 

 

 

Dit is de pomp-timing na de correctie.

 

 

De meting moet gedaan worden met een warme motor.

De gele instellijn schommelt altijd een beetje. Deze foto is gemaakt toen hij net onder de groene lijn schoot. 

 

Draai na de correctie alle bouten vast. Vast is vast, nooit doordraaien!!

Draai de brandstof leidingen ook even los en vast met een sleutel 17.

Anders blijft hier te veel spanning opstaan door het kantelen.

 

De motor start nu een stuk beter en draaid en stuk rustiger!!

 

Disclaimer:

Alle risico's zijn voor je eigen rekening. Weet je niet waar je aan begint, doe het dan niet!